03 aug 2020

Het is je wellicht ook al opgevallen tijdens deze vakantie: er rijden veel elektrische fietsen op de wegen. De elektrische fietsen worden stilaan het nieuwe normaal. Jaarlijks worden er ongeveer 500.000 nieuwe fietsen verkocht, waarvan meer dan de helft elektrisch. Dat houdt in dat er meer ongevallen zijn met fietsers en zeker de ongevallen met lichamelijke letsels nemen voortdurend toe. Een reden te meer om goed verzekerd te zijn.

Elektrische fietsen zijn er in alle prijsklassen, maar je rekent best op een gemiddelde van 1.500 tot 2.500 euro.  Voor een supersnelle speed pedelec variëren de bedragen van 4.000 tot 6.000 euro. Dat is ook de reden waarom de omniumverzekering voor fietsen zo in opmars is. De omniumverzekering verzekert de schade aan de fiets, komt tussen bij pech onderweg en beschermt je ook tegen diefstal. Je kan een bepaalde ‘specifieke’ fiets verzekeren, maar er bestaan ook formules die alle ‘zachte’ vervoermiddelen in het gezin verzekeren. We denken hier aan de elektrische step, hoverboard, elektrische wagen voor mindervaliden, enzovoort. Er bestaan hier verschillende formules op de markt. Wil je hierover meer weten, neem alvast contact op je verzekeringsmakelaar.

Maar is een fietsomniumverzekering voldoende?

Er bestaat geen verplichting om zich als fietser te verzekeren. Voor de schade aan derden, kan je wel beroep doen op je familiale verzekering. Bijvoorbeeld, je veroorzaakt een ongeval met je elektrische fiets en er zijn krassen op de voertuig van de tegenpartij. In dit geval komt je familiale verzekering tussen. Je draait wel op voor de vrijstelling. De familiale verzekering is niet wettelijk verplicht in België, maar is eigenlijk onontbeerlijk. Wie er nog geen heeft, raden wij aan om er zeker en vast één af te sluiten. Let wel op, sommige elektrische fietsen laten je toe om te rijden zonder zelf te trappen. In dit geval iseen verzekering burgerlijke aansprakelijkheid bromfietsen vereist als je er meer dan 25 km/u mee kunt rijden zonder dat je er zelf een inspanning moet voor doen.

Jezelf verzekeren als fietser loont de moeite.

Zeker als je weet dat het aantal fietsongevallen met lichamelijke letsels zienderogen stijgt. Tegen enkele tientallen euro’s per maand kan je het volledige gezin daartegen beschermen. Bij een ongeval met lichamelijke letsels worden de extra medische kosten na aftrek van de tussenkomst van het ziekenfonds terugbetaald en wordt er een vergoeding uitgekeerd bij invaliditeit of overlijden. Deze verzekering kan je uitbreiden voor alle ongevallen in het privéleven.

Belangrijk om te weten dat sinds 1994 de fietser – ook de fietser met een elektrische fiets én die niet verplicht is om een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid af te sluiten - wettelijk beschermd  wordt als zwakke weggebruiker. Dat wil zeggen dat wanneer je als fietser slachtoffer wordt van een verkeersongeval met een motorvoertuig altijd een vergoeding zal krijgen voor je lichamelijke schade en de schade aan je kledij, ongeacht of je in fout bent of niet. Uiteraard is opzet uitgesloten. Je medische kosten worden terugbetaald, je krijgt een invaliditeitsvergoeding of je erfgenamen krijgen een schadevergoeding bij je overlijden. De schade aan je fiets wordt door deze wet niet vergoed. Hier willen we nog eens het belang van een fietsomnium benadrukken.

En last but not least is er de rechtsbijstandverzekering.

Hoe meer ongevallen, hoe meer kans dat je betrokken geraakt in een juridisch geschil. Of heb je al gedacht hoe je de schade aan je fiets zal recupereren wanneer de tegenpartij vluchtmisdrijf pleegt of geen familiale verzekering heeft?  Of wat als je moet verdedigd worden bij een overtreding van de wegcode, waar de veranderingen niet meer te volgen zijn? Misschien is het hier de gelegenheid om je verschillende rechtsbijstandswaarborgen in je verschillende verzekeringen onder de loep te nemen. Je verzekeringsmakelaar zoekt dan voor je gezin de beste formule uit. Wil je meer weten over de rechtsbijstandverzekering, al dan niet met belastingvoordeel, vraag dan meer info aan je verzekeringsmakelaar.

Bron: Nextmove