24 jul 2023

De digitale technologie heeft het gedrag van onze klanten bij het gebruik van digitale media volledig veranderd. En dit geldt voor elke generatie, van de babyboomers tot de generatie X, de millennia en de jongsten, de Z-generatie die wakker wordt en gaat slapen met digitale schermen.

De meerderheid van de Belgen wil digitaal communiceren met zijn verzekeringsmakelaar. De overgrote meerderheid onder hen wil wel de fysieke tussenkomst van de verzekeringsmakelaar om finaal advies in te winnen of een verzekeringscontract af te sluiten. Dat is ook de reden waarom directe online verzekeraars zo weinig succes hebben in België.

Het voordeel van de verzekeringsmakelaars is dat die het digitale combineert met een persoonlijke service. De verzekeringsmakelaar heeft alle digitale middelen om te communiceren, maar daarnaast is er het persoonlijk contact met de Fygitaal, noemen ze dat. Digitaal als het kan (website, Teams, e-mail,…), en fysiek altijd.  Met andere woorden, de verzekeringsmakelaar is 24 op 24 uur bereikkaar. e makelaar is ook dicht bij in de buu zodat er vlug een fysiek contact kan georganiseerd worden als het moet.

Van website tot app

Omzeggens elke makelaar heeft een website, waarop informatie over producten en diensten, het kantoor en algemene info te vinden is. Op sommigen kan je een bezoek, een online-tarificatie of zelfs een verzekeringscontract afsluiten. Anderen voorzien dan weer een chat-functie of tonen hoe andere klanten het kantoor evalueren. Zie de website als de ‘digitale’ voordeur van het kantoor. Op www.makelaarinverzekeringen.be kan je meer gegevens terugvinden van je verzekeringsmakelaar in je regio. Je zoekt op postcode of op naam. Online krijg je de gegevens van een verzekeringsmakelaar met een link naar zijn website. En een webpagina met alle nuttige info en mogelijkheden om afspraak te maken.

Mede omwille van COVID is de manier van ‘mekaar zien en horen’ veel veranderd. Thuis bij de klant, op kantoor, maar evenzeer behoren de Teams- of Zoomgesprekken of via Whatsapp tot het nieuwe normaal. Op die manier wint iedereen veel tijd en blijft het contact toch persoonlijk.

Tussendoor is de verzekeringsmakelaar actief op sociale media – vooral Facebook en LinkedIn – en houdt hij met een digitale nieuwsbrief zijn klanten op de hoogte over bepaalde evoluties en specifieke verzekeringsonderwerpen. Een makelaar die je alleen maar ziet bij een schadegeval of bij het innen van een verzekeringspremie behoort al lang tot het verleden.

En dan is er nog de app, die steeds meer makelaars aan hun klanten ter beschikking stelt. ‘De makelaar in je broekzak’ als het ware. Je vindt er alle gegevens op. Welke contracten je hebt bij de makelaar? Informatie over je lopende schadedossier? Informatie over het kantoor, elektronische handtekening plaatsen, online tarief aanvragen… tot zelfs het aangeven van een schadegeval.

Dit alles kan digitaal. Maar vergeet dat er achter deze digitale trein een mens van ‘vlees en bloed’ zit. En dat is de verzekeringsmakelaar. Digitaal als het kan én fysiek altijd. Of digitaal + fysiek contact is gelijk aan fygitaal.

Je vindt een makelaar in je regio op www.makelaaropverzekeringen.be.