07 aug 2023

Hou je van menselijk contact? Zoek je naar een job met variatie? Sta je open voor nieuwe technologieën en ben je ook bezorgd van wat er met ons pensioen, het klimaat, de gezondheid zal gebeuren?  Word dan verzekeringsmakelaar of kom in onze sector werken.

En daarvoor zijn er genoeg redenen.

Wie graag menselijk contact combineert met digitale communicatiemiddelen, is op zijn plaats in de verzekeringssector. Veel consumenten kiezen voor een digitale communicatie met hun makelaar, maar als het om advies gaat bij het afsluiten van een verzekering of bijstand na een ongeval, is persoonlijk contact het belangrijkste. Daarom zegt men dat de verzekeringsmakelaar fygitaal is: digitaal als het kan, fysiek altijd.

Bovendien is het een beroep met zeer veel variatie: Commerciële, juridische, marketing, financiële profielen… Iedereen vindt er zijn gading en elk profiel is complementair met een ander.

Daarom is er ook permanente opleiding nodig. Met als voornaamste reden ‘de bescherming’ van de klant’, is de wetgever zeer streng voor de verzekeringssector als het om opleidingen gaat. Iedereen die in contact komt met de klant, is verplicht om jaarlijks een aantal opleidingen te volgen. Op dat vlak is de makelaardij een zeer ‘duurzaam’ beroep. Deze opleidingen zorgen er ook voor dat er veel aandacht besteed wordt aan de persoonlijke ontwikkeling.

Een job uitoefenen als makelaar (of werken in een verzekeringskantoor) betekent ook ‘werken in je buurt’. Je hoeft geen urenlang in de files te staan of veel tijd op de trein of het openbaar vervoer te vertoeven om op je werkplaats te geraken. Daardoor is de ‘balance life work’ goed in evenwicht, wat belangrijk is voor jezelf en je andere gezinsleden.

Een tenslotte is het een job met een zeer brede maatschappelijke dimensie. Meer dan andere sectoren is de verzekeringssector bezorgd om de uitdagingen van de jonge generaties. Pensioen, gezondheid, klimaat, duurzaamheid… De sector bereidt zich hierop voor, omdat veel oplossingen zullen aangereikt worden via verzekeringen. Wie anders zal ervoor zorgen dat mensen met gemoedsrust op pensioen zullen kunnen gaan? Of de hospitalisatiekosten betaalbaar zullen blijven? Of de mensen zullen beschermen tegen natuurrampen? Wie werkt in de verzekeringssector, werkt aan de uitdagingen van morgen.